Franšíza je ako návod na podnikanie, v ktorom využijete silu veľkej značky
Autopožičovňa AVIS Slovensko otvára podnikateľom brány do svojho franšízového konceptu. Ponúka skúsenosti silného hráča na trhu, prepracované know-how či organizačné a technické zabezpečenie, s ktorým sa nová autopožičovňa zabehne už za pol roka.
Dobrý nápad nestačí
Podnikanie nie je iba o dobrom nápade, jeho popularizácii a monetizácii. Obyčajne až s rokmi skúseností prichádza uvedomenie, že dobrý podnik je ten stabilný a prosperujúci a pokojne sa môže venovať niečomu, čo je už etablované. Franšízy sú postavené na koncepte, že takmer každý, kto spĺňa kritériá, môže využiť silu veľkej celosvetovo pôsobiacej a medzinárodne uznávanej značky ako štartovaciu čiaru pre svoje podnikanie.
Avis je príkladom úspešnej 11-tisícovej siete franšízových prevádzok, ktoré fungujú vo viac ako 180 krajinách. Za obra ho v tomto kontexte môžeme považovať vďaka vlaňajším príjmom 12,01 miliardy a trhovej kapitalizácii 3,78 miliardy amerických dolárov. Zvlášť sa zmena spotrebiteľského správania prejavila v rokoch 2021 a 2022, v ktorých sa spoločnosti podarilo medziročne rásť o závratných 28,79 a 72,40 percenta – práve vďaka franšízovému modelu.
Avis aj na Slovensku už roky stojí na pozícii lídra segmentu a teraz mieni sieť rozširovať ďalej. Požičiavanie automobilov je budúcnosť, pretože zákazníkovi prináša úžitok, finančnú úsporu a bezstarostnosť.
Stačí šesť mesiacov
Nielen pandémia a európske regulácie autopriemyslu, ale tiež prirodzená zmena spotrebiteľského správania si vyžiadali, aby sa Avis transformoval na spoločnosť poskytujúcu služby mobility ako také. Po takejto transformácii túžia aj automobilky, zatiaľ s podivuhodným neúspechom – nepomohli dokonca ani akvizície perspektívnych startupov. Know-how nie je možné získať inak ako skúsenosťami. Slovenský Avis sa stal synonymom prenájmu automobilov vďaka 27 rokom pôsobenia na našom trhu a globálne má značka už 76 rokov praxe.
"Digitalizácia služieb je dnes strategickou súčasťou nášho biznisu, čo nám poskytuje nesmiernu konkurenčnú výhodu."
Nový hráč na trhu s prenájmom sa bude stretávať s početnými prekážkami v podobe operatívnych činností, evidencie vozidiel, riešenia reklamácií a poškodení, nastavovania IT systémov, správy cien, zazmluvnenia sprostredkovateľov či starostlivosti o zmluvných klientov. Pre mnohých podnikateľov môže byť neprekonateľná už len implementácia ESG, keďže na ňu neexistujú univerzálne návody.
Založenie firmy, kúpa automobilu a jeho uvedenie do ponuky sú fakticky najjednoduchšími krokmi. „Vidíme nové lokálne autopožičovne, ktoré vzniknú a zaniknú v priebehu rokov. Dôvodom neúspechu nie je ani tak nezáujem o službu, ako chýbajúce know-how a ochota vymaniť sa z malých ambícií či limitujúce možnosti rastu skrz nedostatočné personálne alebo finančné zdroje,“ vysvetľuje problematiku Juraj Šulhaň, generálny riaditeľ spoločnosti AVIS Slovensko, ktorá teraz otvára príležitosť podnikať práve vo forme franšízovej prevádzky. Tvrdí, že aj keď rozbehnutie autopožičovne nie je jednoduché, s ich podporou to nová firma zvládne už za šesť mesiacov.
Toto tvrdenie sa opiera o veľkosť flotily s viac než 1 500 vozidlami na cestách a 15-tisíc obslúženými zákazníkmi ročne, ako aj o perspektívu rastu záujmu verejnosti o alternatívne nadobúdanie vozidiel – záujem o nové autá skôr klesá a s rastúcimi cenami nových modelov bude efekt ešte výraznejší.
Eso v rukáve: digitalizácia
Faktorom hrajúcim v prospech autopožičovní sú zvýhodnené nákupy vozidiel, ktoré spoločnosť považuje za jedinečné veľkoodberateľské podmienky a silný nástroj v komunikácii s bankami a poisťovňami. Medzi ďalšie výhody patrí digitalizácia, ktorá obnáša viac ako len vytvorenie internetového formulára.
Zákazníka sprevádza celým procesom od porovnávania ponuky až po finálny podpis na zmluve o prenájme. Riešenie od Avisu prekonáva všetkých konkurentov na trhu svojou kompaktnosťou, škálovateľnosťou a intuitívnosťou. „Aj my sme začínali v podstate na zelenej lúke, hoci aj pod známou značkou. Pred vyše tridsiatimi rokmi bolo všetko inak a prenajímanie vozidiel išlo takpovediac samo. Ohromne veľa zmenila digitalizácia služieb. Tú sme vybudovali naplno počas posledných desiatich rokov a dnes je strategickou súčasťou nášho biznisu, čo nám poskytuje nesmiernu konkurenčnú výhodu,“ prezrádza generálny riaditeľ.
Ego alebo racio?
Spoľahnúť sa v podnikaní na vlastné schopnosti a pokračovať v budovaní vlastnej značky alebo zvážiť pre a proti pre vstup do franšízového modelu? To je nepochybne aj otázkou ega nejedného podnikateľa. Každý má svoje vízie a ciele, ale spoločným menovateľom všetkých je prosperita a služba verejnosti.
Po rokoch fungovania úspešnej malej firmy sa podnikatelia navyše často ocitajú na križovatke, ako efektívne rozširovať svoju firmu a minimalizovať riziká. Keď podnik dokáže, že jeho obchodný model funguje, a má ambície rozširovať zákaznícku základňu, ďalším logickým krokom je práve vstup do franšízového modelu. Ten je kľúčovou stratégiou, ktorá pomáha maximalizovať trhový podiel podniku vďaka využitiu najmodernejších technológií a výhod veľkých spoločností.